#nejsemprase: kampaň za čisté hory a lesy
Po vydařeném úvodu v Česku startuje projekt ve středu na Slovensku
PRAHA – Týden po spuštění iniciativy #nejsemprase hlásí její iniciátoři: „Na sociálních sítích jsme zasáhli téměř čtvrt milionu lidí. A díky spolupráci s organizacemi, které nás podporují přímo ‚v terénu‘ je jich, doufáme, mnohem víc.“ Zatím se zdá, že chování lidí v přírodě většině z nás zkrátka není lhostejné. Ve středu 24. června navíc celý projekt startuje také na Slovensku pod názvem #niesomprasa.
Kampaň #nejsemprase odstartovala v České republice před týdnem s jednoznačným cílem – vysvětlit návštěvníkům českých a moravských krajů, kteří nemají stoprocentní znalosti o pohybu a pobytu v přírodě, jak se v tomto prostředí chovat. Autoři iniciativy chtějí využít síly sociálních sítí a internetu a s přispěním tradičních médií zasáhnout maximální počet výletníků a turistů.
„Chceme předejít situaci, kdy procházka lesem bude jako výlet na smetiště. Prevence je přece vždycky důležitější než řešení následků. Příroda se navíc sama neubrání, proto na lidi apelujeme, jak by se měli v přírodě chovat,“ říká Miloš Židík, jeden z iniciátorů projektu.
Zájem veřejnosti o dění ve volné přírodě prostřednictvím této iniciativy raketově roste. Zapůsobilo propagační video. „Počet sdílení videa se přehoupl přes dvanáct stovek a jeho dosah je 204 tisíc lidí. To je samozřejmě pouze část ze základních statistik na sociálních sítích. Mnohem víc nás těší, že uživatelé posílají komentáře a aktivně se tak zapojují do celé problematiky. Věříme, že podobně úspěšný bude také středeční začátek kampaně na Slovensku, kde jsou lidi také pyšní na svou přírodu,” doplnil Židík.
Iniciativu podporuje řada osobností – mezi prvními se do ní zapojili osobnosti ze sportovního světa jako mistr Evropy v krasobruslení Tomáš Verner, olympijská medailistka v biatlonu Veronika Vítková, překážkář Petr Svoboda, nebo televizní sportovní redaktorka Žaneta Peřinová.
Bývalý krasobruslař Tomáš Verner, který se po skončení závodní činnosti věnuje trénování, přiznává, že tráví mnohem více času v hale, než právě v přírodě. Ale to neznamená, že je mu lhostejné, jak se lidé v parcích nebo lesích chovají. „Chodím do přírody hlavně trénovat s malými dětmi, těm ještě stačím s tempem. Určitě se podívám na stánky nejsemprase.cz a zopakuji si všechny zásady, kterými bychom se při pobytu v přírodě měli řídit. Udělejte to také a já se na vás budu těšit v parku nebo třeba na zimním stadionu,” vzkazuje na sociálních sítích s typickým úsměvem.
Iniciativu #nejsemprase může podpořit každý – zodpovědným chováním se k přírodě, šířením myšlenky na sociálních sítích či registrací podpory na webu www.nejsemprase.cz.
Základní body iniciativy #nejsemprase jsou zpracovány formou jednoduchého „Desatera cool výletníka“. Upozorňují mimo jiné na stopu, kterou nechává v přírodě každý odhozený předmět – byť se po čase rozloží. Čas rozpadu totiž není vždy krátký. Papírovému kapesníku to trvá asi pět měsíců, banánové slupce ještě o měsíc déle. Noční můrou milovníků přírody jsou vlhčené ubrousky nebo cigaretový špaček. Ten se rozkládá i patnáct let!
Kampaň #nejsemprase není politicky orientovaná ani zisková. Záštitu jí daly Český svaz ochránců přírody, Klub českých turistů a Českomoravská federace nordic walking.
Víc informací najdete na
Web: www.nejsemprase.cz
Facebook: www.facebook.com/nejsemprase/
Instagram: www.instagram.com/nejsemprase/
Kontakt pro média:
Štěpán Sedláček
mail: stepan@nejsemprase.cz